Thursday, October 28, 2010

citizen journalism မ်ားအတြက္ ရုပ္သံ အေျခခံ

၂၀၀၇ စက္တင္ဘာ ဆႏၵျပပြဲမ်ားမွ စတင္ျပီး citizen journalism ဟူေသာ စကားလံုးကို ျမန္မာျပည္တြင္ တြင္က်ယ္စြာ သံုးလာခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မတိုင္မီက blog မ်ား ေခတ္စားေနျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ရသကိုသာ အေလးေပးခဲ့ျပီး သတင္းအတြက္ အသံုးျပဳသူ နည္းပါးခဲ့သည္။ ယခုေတာ့ သတင္းဦးစားေပး blog မ်ားစြာ ရွိေနျပီျဖစ္သည္။ နာဂစ္မုန္တိုင္း၊ ရတနာပံု ေစ်းႏွင့္ မဂၤလာေစ်း မီးေလာင္မႈမ်ား၊ မႏၱေလးေရၾကီး မႈႏွင့္ ပဲခူးစစ္တပ္မွ လူသတ္မႈတို.တြင္ ဗီဒီယို နည္းပညာကို အင္တာနက္မီဒီယာျဖင့္ တြဲဖက္ အသံုးျပဳကာ ရုပ္သံျဖင့္ သတင္းမွ်ေ၀သူမ်ားကိုပင္ ေတြ.လာရပါသည္။ျမန္မာျပည္တြင္း၌ ဗီဒီယိုရိုက္ကူးခဲ့သူ တစ္ဦးအေနျဖင့္ ထုိသူမ်ား မည္မွ် ၾကိဳးစားအားထုတ္ရသည္ကို သိပါ၏။ အမ်ားျပည္သူ သိသင့္သိထိုက္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား၊ မွ်ေ၀သင့္ေသာ လူထုအခ်င္းခ်င္း၏ ခံစားခ်က္မ်ားကို ေ၀မွ်ရန္ ၾကိဳးစားသည့္ ထိုသို.ေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ား မည္မွ် ေပးဆပ္ရင္းႏွီးရသည္ကို ကိုယ္ခ်င္းစာမိ၏။ ဘ၀ကိုရင္းျပီး ေထာင္ႏႈတ္ခမ္း နင္းၾကသူမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေလးစားမိပါသည္။ သို.ေသာ္ စြန္.စားရိုက္ကူးထားေသာ ရုပ္သံမွတ္တမ္းမ်ား ရရွိသင့္သည့္ အရည္အေသြး မမွိေသာအခါ အားမလိုအားမရႏွင့္ က်ေနာ့္မွာ အျမဲလုိလို မခ်ိတင္ကဲ ျဖစ္ရပါသည္။
ျမန္မာျပည္အတြက္ အေရးၾကီးသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲသည္ ႏို၀င္ဘာ ၇ ရက္ေန.တြင္ က်င္းပရန္ ရွိပါသည္။ ထုိေန.တြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ိဳးစံုျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ၾကမည့္ ကင္မရာ သူရဲေကာင္းမ်ား ရွိၾကပါဦးမည္။ ၄င္းတို.ထဲမွ အခ်ိဳ.သည္ ရိုက္ကူးေရးပညာႏွင့္ အစိမ္းသက္သက္ ျဖစ္ေနႏိုင္ပါသည္။ ထုိသူမ်ားအတြက္ အနည္းငယ္မွ် အေထာက္အကူ ရေစရန္ ရည္ရြယ္ရင္း ေလ့လာဖူးသည့္ အေျခခံ ကင္မရာ စည္းကမ္းအခ်ိဳ.ကို မွ်ေ၀အပ္ပါသည္။ လိုအပ္သလို အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။ အဆင့္မီ ကင္မရာသမားတစ္ဦး ျဖစ္ေရးအတြက္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ရသည္ျဖစ္ရာ ယခုစာတိုေလးမွာ သိသင့္သည္မ်ားကို အားလံုး ျခံဳငံုမိသည္ဟု မဆိုလိုပါ။ သို.ေသာ္ အေျခခံ ေဆာင္ရန္/ ေရွာင္ရန္မ်ားကို ေလ့လာႏိုင္ပါက ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ မွတ္တမ္းရုပ္သံမ်ား ရိုက္ကူးရန္အတြက္ ဆက္လက္ ေလ့က်င့္ႏိုင္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။ အထပ္ထပ္ ေလ့က်င့္ပါရန္ တိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။ သိရွိျပီးသည္မ်ားကို ထပ္မံေျပာဆိုမိပါက ဆရာလုပ္သည္ဟု မယူဆေစလိုပါ။ 
                                                     ( ၁ )
 Zoom ကို မလိုအပ္ဘဲ မသံုးပါႏွင့္။ ျမင္ကြင္းတစ္ခုကို ရိုက္ကူးေနစဥ္ အနီးအေ၀း zoom ဆြဲျခင္းကို အေတြ.အၾကံဳနည္းသည့္ ကင္မရာသမားမ်ား မၾကာခဏ ျပဳလုပ္တတ္ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ လမ္းမၾကီး၊ ေမာ္ေတာ္ကား၊ အိမ္၊ ေစ်းဆိုင္ကဲ့သို.ေသာ ျငိမ္သက္ေနသည့္ အရာ၀တၳဳမ်ားကို ရိုက္ကူးပါက ကင္မရာကို ေရႊ.ျခင္း zoom ကစားျခင္းတို.ကို ျပဳလုပ္တတ္သည္။ ဗီဒီယိုသည္ ဓာတ္ပံုမဟုတ္ လႈပ္ရွားမႈ ပါရမည္ဆိုသည့္ psycho ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ မလိုအပ္ပါ။ ရုပ္ျမင္သံၾကားမွ သတင္းမ်ားကို ေလ့လာပါ။ ကင္မရာက ျငိမ္ေနျပီး ကင္မရာေဘာင္ အတြင္းမွ subject မ်ားကသာ လႈပ္ရွားေနသည္ကို ေတြ.ရပါလိမ့္မည္။ မလိုပဲ zoom အသံုးျပဳပါက ျပန္ၾကည့္ေသာအခါ ျပလိုေသာ အရုပ္ကို ပရိသတ္က ေသခ်ာမျမင္ဘဲ ရွိတတ္သည္။ ထို.အျပင္ zoom အသံုးျပဳေသာ အခ်ိန္မ်ားတြင္ လက္လႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ ကင္မရာ မျငိမ္ဘဲ အရုပ္မ်ားပါ လႈပ္ေနျပီး ၾကည့္သူကို ေခါင္းမူးေစတတ္သည္။ 

                                                      ( ၂ )
ရိုက္ခ်က္မ်ား မတိုလြန္းပါေစႏွင့္။ ျမင္ကြင္းတစ္ခုကို ရိုက္ကူးပါက အစမွအဆံုး အနည္းဆံုး ၁၀ စကၠန္. ကင္မရာကို ျငိမ္ထားပါ။ အခ်ိဳ.အေျခအေနမ်ားတြင္ ရိုက္ခ်က္တစ္ခုအတြက္ ၅ စကၠန္.လည္း လက္ခံႏုိင္ပါသည္။ သို.ေသာ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္က မိမိျပဳလုပ္ေသာ သတင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အေၾကာင္းအရာကို ေျပာဆိုေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ အဆိုပါ ပုဂိၢဳလ္၏ စကား အစအဆံုး ရရွိရန္လိုသည္။ က်ေနာ့္ Subject မ်ား၏ အလြန္တန္ဖိုးရွိေသာ တိုက္ရိုက္ေျပာစကားမ်ား တစ္၀က္တစ္ပ်က္ ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ သံုးမရေသာအခါ ေနာင္တႏွင့္ ရင္နာရဖူးသည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ၅ စကၠန္.ထက္နည္းျပီး အခ်ိန္တိုလြန္းပါက MTV ပံုစံ ျဖတ္ခနဲ ျဖတ္ခနဲ ေပၚလာျပီး ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေပ်ာက္သြားေသာေၾကင့္ ပရိသတ္က ဘာၾကည့္ရမွန္းမသိ ျဖစ္တတ္သည္။ က်န္အခ်က္မ်ားသည္ နံပါတ္ (၁) ပါ အခ်က္မ်ားႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။ 

                                                   ( ၃ )
ကင္မရာကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေရြ.လွ်ားမႈ မလုပ္ပါႏွင့္။ ႏိုင္ငံတကာသတင္းမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ကင္မရာက ျငိမ္ေနျပီး ကင္မရာအတြင္းမွ အရုပ္မ်ားကသာ ေရြ.လွ်ားေနသည္ကိုသာ အမ်ားဆံုး ေတြ.ရပါလိမ့္မည္။ ရုပ္ျမင္သံၾကားကို ဓာတ္ပံုရိုက္သလိုသာ သေဘာထားျပီး ရိုက္ရပါမည္။ လက္ျငိမ္ျငိမ္ထားသင့္သည္။ 

                                                   ( ၄)
မလိုအပ္ေသာ အသံမ်ား မပါ၀င္ေစရန္ ဂရုျပဳပါ။ အေဖာ္ပါလာသည့္ ေဘးမွလူက စကားေျပာေနျခင္း၊ မိမိကေျပာျခင္းမ်ိဳးကို ေရွာင္သင့္ပါသည္။ မလိုလားအပ္ သည့္ အသံမ်ားသည္ မိမိတင္ျပလိုသည့္ သတင္းအေပၚ ပရိသတ္၏ အာရုံ၀င္စားမႈကို က်ဆင္းေစပါသည္။ 

                                                    ( ၅ )
အင္တာဗ်ဳး မိမိေမးခြန္းကို ဖယ္ထုတ္လိုက္ေသာ္လည္း အေျဖခ်ည္းသက္သက္ အဓိပၸါယ္ထြက္ေစရပါမည္။ ပရိသတ္က ေမးခြန္းကို ဖယ္လိုက္ျပီး အေျဖကိုသာ နားေထာင္ပါက နားလည္ႏိုင္ရမည္။ အင္း (သို.မဟုတ္) ဟုတ္ကဲ့ စေသာ ေထာက္ေပးျခင္းကို ေရွာင္ပါ။ မိမိအသံက ေႏွာက္ယွက္ေနတတ္သည္။ ဆက္ေျပာေစလိုပါက ျပံဳးျပီး ေခါင္းညိတ္ ျပျခင္းသည္ ဟုတ္ကဲ့/အင္း ေျပာျခင္းထက္ ရုပ္သံအတြက္ ပိုမိုအႏၱရာယ္ကင္းေစပါသည္။ 

                                                    ( ၆ ) 
ၾကားအရုပ္မ်ား ရေအာင္ ရိုက္ကူးပါ။ Cut Away ဟု ေခၚပါသည္။ မိမိတင္ျပလိုသည့္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္ ပက္သတ္သည့္ အရုပ္မွန္သမွ်အျပင္ အင္တာဗ်ဳးတြင္ ေျဖဆိုသြားသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ ပက္သတ္သည္မ်ားကို ရသေရြ. ရိုက္ကူးသင့္ပါသည္။ ၾကံ့ဖြတ္ပါတီမွ မဲဆြယ္ျခင္းႏွင့္ ပက္သတ္သည့္ သတင္းတြင္ ၾကံ့ဖြတ္ပါတီက ခင္းထားေသာ လမ္းမ်ားကို ရိုက္ကူးျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ မည္သည့္အရုပ္ကို ရိုက္ကူးမည္ဆိုသည္မွာမူ တင္ျပသူ၏ စိတ္ကူးႏွင့္ အေတြးေပၚ တြင္ မူတည္ပါသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမည့္ ေန.ရက္ကို အစိုးရက ေၾကျငာလိုက္သည္ဟူေသာ သတင္းမ်ိဳး တြင္ မနက္ေစာေစာ သတင္းစာ ထုိင္ဖတ္ေနေသာ လူတစ္ဦး လူတစ္စုကို ရိုက္ျပီး cut away အျဖစ္ သံုးႏိုင္သည္ ကို ေတြးရပါမည္။ 

                                                      ( ၇ ) 
အဓိက ပုဂၢိဳလ္မ်ား ပါေအာင္ ရိုက္ကူးရမည္။ ေရေဘးဒုကၡသည္မ်ားကို ဆရာေတာ္ၾကီးက ကူညီေသာ သတင္းတြင္ ဆရာေတာ္ၾကီးပံု မပါပါက အရုပ္ အားမေကာင္းပါ။ ခိုင္မာမႈ အားနည္းသြားပါသည္။ စစ္သားက လူငယ္ႏွစ္ဦးကို ပစ္သတ္ေသာ သတင္းတြင္ လူငယ္ႏွစ္ဦး၏ မိဘမ်ားကဲ့သို.ေသာ အရင္းႏွီးဆံုး ေဆြမ်ိဳးမ်ားကို ေဖာ္ျပႏိုင္ပါက သတင္းပိုမို အားေကာင္းေသာ သေဘာျဖစ္သည္။ ရိုက္ခ်က္မ်ား (Shots) အေျခအေန ေပးပါက အဓိက ရိုက္ခ်က္ငါးမ်ိဳး ပါ၀င္ေအာင္ ရိုက္ကူးပါ။ စာတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ေပၚလာရန္ စာလံုးမ်ားစြာ စုစည္းရသကဲ့သို. အဓိပၸါယ္ရွိေသာ ဗီဒီယုိမွတ္တမ္းတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာရန္ ရိုက္ခ်က္မ်ားစြာ စုစည္းရပါသည္။ အစ အလယ္ အဆံုး ပါ၀င္ရန္ လိုအပ္သည့္အတြက္ ရိုက္ခ်က္မ်ား စံုလင္ေလ သတင္းကို စိတ္ၾကိဳက္ ပံုေဖာ္ႏိုင္ေလ ျဖစ္ပါသည္။ ေအာက္တြင္ အဓိက ရိုက္ခ်က္ ငါးမ်ိဳးကို ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ရုပ္ေထြးမႈမ်ား မရွိေစရန္ႏွင့္ အင္တာနက္တြင္ ဆက္လက္ေလ့လာႏိုင္ရန္ မူရင္း အေခၚအေ၀ၚမ်ားအတိုင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ 

Establishing Shot 
သတင္းတစ္ပုဒ္တြင္ Who What When Where Why and How ဟူသည့္ “ဘ” ေျခာက္လံုး ပါ၀င္သည္ကို အမ်ားအားျဖင့္ သိရွိၾကပါသည္။ Establishing Shot သည္ ေနရာ၊ အခ်ိန္၊ မည္သည့္ အေနအထား စသည္ကို ပရိသတ္အား အသိေပးေသာ shot ျဖစ္သည္။ ျမင္ကြင္းက်ယ္က်ယ္တြင္ ပတ္၀န္းက်င္မွ အားလံုး ၀ါ၀င္သည္။ 

Wide Shot 
မိမိရိုက္ကူးေသာ subject ကို အားလံုးေဖာ္ျပျပီး ေျခဆံုးေခါင္းဆံုး ရိုက္ကူးေသာ ရိုက္ခ်က္ျဖစ္သည္။ မည္သူ၏ သတင္း၊ မည္သည့္အေၾကာင္းအရာ၏ သတင္း ဆိုသည္ကို ပရိသတ္ကို မိတ္ဆက္ေသာ ရိုက္ခ်က္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ 

Medium Shot / Mid Shot 
ခါးတစ္ပိုင္း ရိုက္ခ်က္မ်ားအားလံုး ပါ၀င္သည္။ 

Close Up Passport 
ဓာတ္ပံု အရြယ္အစားကို မွတ္ထားပါ။ ၄င္းသည္ Close Up Shot ႏွင့္ အနီးစပ္ဆံုး ျဖစ္သည္။ လူ၏ စိတ္ခံစားမႈမ်ားကို ေဖာ္ျပရန္သံုးသည္။ ငိုေနျခင္း၊ ေဒါသထြက္ေနျခင္း၊ စိတ္ပ်က္ေနျခင္း၊ တက္ၾကြျခင္း၊ ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္း စသည့္ message မ်ားကို Close Up ျဖင့္ ျပပါက ပိုမိုထိေရာက္ပါသည္။ 

Extreme Close Up 
ျမန္မာျပည္တြင္း အေနအထားတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ရိုက္ကူးရန္ ခက္ခဲေလ့ရွိသည္။ သို.ေသာ္ ပရိသတ္ကို ဖမ္းစားႏိုင္သည့္ ရိုက္ခ်က္မ်ားသည္ Extreme Close Up မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ဥပမာ ဖရဲသီးေရာင္းသူတစ္ဦးကို ရိုက္ကူးပါက ဖရဲသီးလွီးလိုက္ပံု အနီးကပ္၊ တယ္လီဖုန္းဆက္ေနပံုကို ရိုက္ကူးပါက ဖုန္းနံပါတ္ကို ႏွိပ္ေနေသာ လက္ေခ်ာင္းေလး၏ အနီးကပ္၊ ဘဏ္တစ္ခုကို ရိုက္ကူးပါက ေငြေရစက္တြင္း၌ တစ္ျဖတ္ျဖတ္ လႈပ္ရွားေနေသာ ေငြစကၠဴမ်ား၏ အနီးကပ္ စသည့္ အလားတူ အရုပ္မ်ားကို ဆိုလိုပါသည္။ ငိုေနေသာ အမ်ိဳးသမီးကို ရိုက္ကူးပါက မ်က္ရည္ စီးက်ေနေသာ မ်က္လံုး ပါးျပင္ စသည္တို.ကို ရိုက္ကူးႏိုင္ပါသည္။ ကင္မရာကို မလႈပ္မရွား မိနစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖြင့္ထားျပီး ေတာက္ေလွ်ာက္ ျပေနျခင္းထက္ ယခုကဲ့သုိ. မတူညီ ေသာ ရိုက္ခ်က္မ်ားကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ဖန္တီးျပီး ေျပာင္းလဲျပျခင္းက ပရိသတ္ကို ပိုမို စိတ္၀င္စားေစပါသည္။ (အျခား) Over the Shoulder တစ္စံုတစ္ရာ လုပ္ကိုင္ေနသူ၏ ပခံုးေပၚမွ ေက်ာ္လႊားျပီး ၄င္းလုပ္ကိုင္ေနေသာ အလုပ္ကို ျပသျခင္းျဖစ္သည္။ နမူနာပံုကို ၾကည့္ပါ။ 

Negative Space 
နမူနာပံုကို ၾကည့္ပါ။ 
Psychological Space / Opening နမူနာပံုကို ၾကည့္ပါ။ 

အားလံုး ေဘးကင္းၾကပါေစ။ လြတ္လပ္ေအးခ်မ္းၾကပါေစ။ 
ေက်ာ္ဇြ

0 comments:

Pages 251234 »

Share & Enjoy

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More